مشاهدة الموضوع
قصة واقعية حصلت في ليلة الدخله
اليكم القصه ..
شاب راح يخطب واحده وتمت الموافقة على الخطبة ومن ثم الزواج
المهم ما الذى حدث فى ليلة الدخلة ؟؟؟؟!!!
بعد ما دخل صاحبنا شقته مع زوجته وإلا بموبيله رن فما من العريس الا ويقوم بالرد على الموبيل ويدور الحوار التالي :
الزوج : الووووو
المتصل : السلام عليكم ، كيف حالك و ألف ألف مبروك
الزوج : وعليكم السلام انتم فين انا زعلان منكم لماذا لم تأتوا لحضور فرحى الليلة
المتصل : والله أنا احنا فعلا جينا وللأسف السيارة تعطلت بنا فى منتصف
الطريق وعلى ما قمنا بتصليحها كان الوقت قد فات وقررنا أن نقوم بشرف
المحاولة ونأتى ، وعندما وصلنا وجدنا الفرح انتهى والمعازيم روحوا فقررنا
أن نسافر الى بلدنا لكى نلحق اول طائرة الى اسوان انت عارف المسافة بين
القاهرة واسوان
الزوج : المهم انتم اخذتم وجبة العشاء
المتصل : لا والله
الزوج : كم عددكم ؟
المتصل : عشرة أفراد
الزوج : طب تعالوا على الشقة عندى ، العشا عندى الليلة عليا الطلاق بالتلاتة لازم تيجوا ، منتظركم
المتصل : يا ابن الحلال مينفعش انت عريس وكمان الزوجة هتكون متضايقة مننا
فى ليلة زى دى ، لكن مفيش فايدة خلاص العريس حلف بالطلاق بالتلاتة .. فما
كان منهم غير الموافقة .
الزوج : يالله انا انتظركم مع السلامه وقفل الخط
الزوجه المسكينه : مش مصدقة اللى عمله جوزها فى ليلة الدخلة ، وقبل ان
تقول له شيئا سارع بالقول انا رايح السوق يا حبيبتى اجيب طلبات للضيوف اللى
جايين وراجع حالا ، فاعتقدت انه ذاهب لكى يأتى بعشاء جاهز .
بعد ربع ساعه رجع الزوج ومعه خضار و وطماطم و .......
قالت الزوجه : ما هذا ؟؟!!!
قال الله يسلمك يالا قومى جهزى العشا لصحابى اللى جايين ليا من بعيد يالا
بسرعة انتى لسه واقفة ،،، وفي أثناء الحوار،،، الباب كان دق
قال لزوجته البريئة هما اللى على الباب يالا همه
المهم المسكينه في المطبخ تقطع البصل والطماطم بفستان الزفاف وعيونها تدمع
وتقول في نفسها بكره ارجع عند اهلي من الفجر واطلب( الطلاق ) المسكينه
سوت العشاء واتعشوا وراحوا لبيوتهم
الزوجة المسكينه متضايقه
والمفاجأة
!!
!!
!!
!!
!!
!!
يدخل الزوج غرفة النوم وزوجته جالسة على
أطراف السرير حزينة لا تنطق بأى كلمة ويرمي
لها (50000) خمسين ألف جنيه و قال هذا
حقك
التفتت الزوجة : فاستغربت الزوجة من زوجها
وقالت بلهجة سريعة دون تفكير ما هذه الأموال وماذا تقصد بكلمة ايه حقى ؟!!!
قال الزوج هذا رهان كان بيني وبين أصدقائى العشرة على كل واحد (5000) ج
بأنك تطبخين ليلة الدخلة ونشوف ردك فعلك عرفت فعلا أختار شريكة
حياتى ولا ؟؟؟!!
وفعلا تم الرهان وتم كل شىء على ما يرام
ورفعتى رأسى أمام أصدقائى فتستحقى فعلا وسام الزوجة الصالحة المطيعة لزوجها .
هل تفعلينها لوطلبها منك ليلة الدخله؟؟؟
قصة واقعية حصلت في ليلة الدخله
اليكم القصه ..
شاب راح يخطب واحده وتمت الموافقة على الخطبة ومن ثم الزواج
المهم ما الذى حدث فى ليلة الدخلة ؟؟؟؟!!!
بعد ما دخل صاحبنا شقته مع زوجته وإلا بموبيله رن فما من العريس الا ويقوم بالرد على الموبيل ويدور الحوار التالي :
الزوج : الووووو
المتصل : السلام عليكم ، كيف حالك و ألف ألف مبروك
الزوج : وعليكم السلام انتم فين انا زعلان منكم لماذا لم تأتوا لحضور فرحى الليلة
المتصل : والله أنا احنا فعلا جينا وللأسف السيارة تعطلت بنا فى منتصف
الطريق وعلى ما قمنا بتصليحها كان الوقت قد فات وقررنا أن نقوم بشرف
المحاولة ونأتى ، وعندما وصلنا وجدنا الفرح انتهى والمعازيم روحوا فقررنا
أن نسافر الى بلدنا لكى نلحق اول طائرة الى اسوان انت عارف المسافة بين
القاهرة واسوان
الزوج : المهم انتم اخذتم وجبة العشاء
المتصل : لا والله
الزوج : كم عددكم ؟
المتصل : عشرة أفراد
الزوج : طب تعالوا على الشقة عندى ، العشا عندى الليلة عليا الطلاق بالتلاتة لازم تيجوا ، منتظركم
المتصل : يا ابن الحلال مينفعش انت عريس وكمان الزوجة هتكون متضايقة مننا
فى ليلة زى دى ، لكن مفيش فايدة خلاص العريس حلف بالطلاق بالتلاتة .. فما
كان منهم غير الموافقة .
الزوج : يالله انا انتظركم مع السلامه وقفل الخط
الزوجه المسكينه : مش مصدقة اللى عمله جوزها فى ليلة الدخلة ، وقبل ان
تقول له شيئا سارع بالقول انا رايح السوق يا حبيبتى اجيب طلبات للضيوف اللى
جايين وراجع حالا ، فاعتقدت انه ذاهب لكى يأتى بعشاء جاهز .
بعد ربع ساعه رجع الزوج ومعه خضار و وطماطم و .......
قالت الزوجه : ما هذا ؟؟!!!
قال الله يسلمك يالا قومى جهزى العشا لصحابى اللى جايين ليا من بعيد يالا
بسرعة انتى لسه واقفة ،،، وفي أثناء الحوار،،، الباب كان دق
قال لزوجته البريئة هما اللى على الباب يالا همه
المهم المسكينه في المطبخ تقطع البصل والطماطم بفستان الزفاف وعيونها تدمع
وتقول في نفسها بكره ارجع عند اهلي من الفجر واطلب( الطلاق ) المسكينه
سوت العشاء واتعشوا وراحوا لبيوتهم
الزوجة المسكينه متضايقه
والمفاجأة
!!
!!
!!
!!
!!
!!
يدخل الزوج غرفة النوم وزوجته جالسة على
أطراف السرير حزينة لا تنطق بأى كلمة ويرمي
لها (50000) خمسين ألف جنيه و قال هذا
حقك
التفتت الزوجة : فاستغربت الزوجة من زوجها
وقالت بلهجة سريعة دون تفكير ما هذه الأموال وماذا تقصد بكلمة ايه حقى ؟!!!
قال الزوج هذا رهان كان بيني وبين أصدقائى العشرة على كل واحد (5000) ج
بأنك تطبخين ليلة الدخلة ونشوف ردك فعلك عرفت فعلا أختار شريكة
حياتى ولا ؟؟؟!!
وفعلا تم الرهان وتم كل شىء على ما يرام
ورفعتى رأسى أمام أصدقائى فتستحقى فعلا وسام الزوجة الصالحة المطيعة لزوجها .
هل تفعلينها لوطلبها منك ليلة الدخله؟؟؟
0 التعليقات:
إرسال تعليق